Sponsored Links:
entru inceput, presupunem ca stim principiul de functionare al motorului in 4 timpi (admisie-compresie-detentie-evacuare). Cum prea bine stiti cand motorul cu ardere interna produce miscare de rotatie prin intermediul arborelui cotit.
Aceasta miscare nu este una prea liniara sau prea neted, deoarece sunt anumite puncte in care motorul acumuleaza energie si sunt alte puncte cand motorul trebuie sa piarda energie (de aici si fluctuatiile de turatie). Aici intervine volantul care are un scop foarte simplu, cel de a uniformiza fluctuatia energiei facand miscarea de rotatie mult mai liniara. Volantul acumuleaza excesul energetic prin propia greutate.
Pentru a intelege si mai bine cei care nu au cunostinte de fizica ganditi-va cat efort depuneti pentru a incepe rotatia unui obiect greu si cat de usor este sa mentii rotatia acestuia. Iar in momentul in care vreti sa opriti rotatia va este foarte greu. Volanta are acelasi principiu de functionare, ea acumuleaza energie cinetica la pornire iar mai tarziu ea se va roti de una singura chiar daca motorul nu se roteste atat de rapid, astfel uniformizeaza miscarea de roatatie a motorului.
Tot prin intermediul volantei este transmista energia de raotatie de la motor catre cutia de viteze, dar multi soferi nu stiu de existenta ei (sau cel putin nu stiu cum functioneaza si ce face ea) deoarece este o piesa care nu se strica asa des. Dar volanta a devenit o problema din ce in ce mai mare in ultimii ani deoarece numarul autoturismelor diesel a explodat, iar acestea au fost dotate cu volante cu masa dubla. Masinile diesel mai noi sunt dotate cu volante cu masa dubla, adica mai grele, care sa faciliteze pornirea unui motor care are compresie mare, dar si sa absoarba socurile mai bine.
volanta2.PNG |
Volanta este invartita de electromotor, iar la randul sau invarte vilbrochenul si pune in miscare pistoanele care comprima aerul si duc la pornirea efectiva a motorului pe motorina. Daca intr-o parte a volantului avem vilbrochenul, in cealalta avem discul de ambreiaj cu placa de presiune. I
Sponsored links:
n timp, discul se uzeaza si trebuie schimbat. In cazuri tot mai intalnite, in momentul in care soferul se duce la service ca sa inlocuiasca ambreiajul uzat, mecanicul ii spune sa schimbe si volanta. Dar, acest lucru nu este neaparat necesar, decat in unele cazuri. Iata cum sa identificam o volanta cu probleme.
volanta1.PNG |
Volanta poate avea doua defecte in timp: se dezechilibreaza sau se sparge
In general, volanta se dezechilibreaza, iar acest lucru poate fi identificat usor de sofer. De exemplu, cand vrem sa plecam de pe loc cu prima treapta de viteza, masina incepe sa tremure usor. Sau, cand stam la ralanti, motorul tremura excesiv. Totul se intampla la viteze mici, trepidatii, tremurat, vibratii. La viteze mari, volanta se autoechilibreaza aparent si nu se mai simte vibratia. Daca simtim asemenea vibratii, e nevoie sa schimbam si volanta cand inlocuim ambreiajul. Pentru ca este genul acela de piesa care nu se poate repara. Trebuie scoasa si pusa una noua, niciodata de la second-hand. In principal, atunci cand se uzeaza discul de ambreiaj. Daca nu mai calca perfect uniform pe volanta, tinde sa o strambe.
La fel si daca suntem genul de sofer mai agresiv care da drumul la ambreiaj brusc, socurile ducand in timp la dezechilibrul volantei. In cazurile mai rare, probabil avand defecte de fabricatie, volanta se poate sparge sau crapa. Adica bucati din volanta se pot desprinde, ceea ce va duce negresit la dezechilibrarea ei.
O volanta nu este o piesa ieftina, din pacate.
Motorul diesel este un greu, cu inertie mare, iar socurile primite de volanta sunt mari. Asa ca ne putem astepta ca, in cazul masinilor diesel cu motoare de tip common-rail sa facem schimbul de volanta cand il facem pe cel de ambreiaj. O volanta costa de la 1000 la 3000 de lei si trebuie montata mereu numai cu un kit nou de ambreiaj.
Daca avem o masina pe benzina, nu prea trebuie sa ne facem griji.
volanta3.PNG |
Deoarece motorul pe benzina este mai usor, volanta este mai mica, iar dezechilibrul, chiar daca apare, nu produce vibratii simtite de sofer. Acesta este si motivul pentru care cazurile de masini benzinare la care este obligatorie inlocuirea volantei sunt extrem de rare. In concluzie, daca simti vibratii la ralanti, cand pleci de pe loc sau la viteze mici, e cazul sa inlocuiesti volanta.
Daca cumva se simt vibratii si la viteza mare, lucrurile deja sunt periculoase, pentru ca volanta se poate strica si sparge in orice moment, distrugand cutia de viteze.
Dar nu se ajunge la asa ceva, soferul simtind vibratiile de la ralanti. Oricum, speram sa nu ai parte de asemenea cheltuieli, dar macar acum stii cand ti se strica si cat costa.